خانه / نقد / نقد فیلم آشوب به کارگردانی کاظم راست گفتار| فیلم ایرانی به سبک هندی

نقد فیلم آشوب به کارگردانی کاظم راست گفتار| فیلم ایرانی به سبک هندی

نقد فیلم آشوب

درباره کارگردان

در اولین بخش از نقد فیلم آشوب ،به بررسی سوابق و کارهای خالق این اثر میپردازیم.كاظم راست گفتار در سال ۱۳۴۲ در شيراز به دنیا آمد.او مدرك كارشناسي سينما خود را از دانشكده سينما تئاتر و در دانشگاه هنرکسب کرد و سپس مدرک كارشناسي ارشد خود را در ضمینه پژوهش هنر از دانشگاه هنر بدست آورد. وي فعاليت خود را با ساخت فيلم هاي مستند و تبليغاتي آغاز كرد و در سال ۱۳۸۱ نخستين فيلم بلند خود را با نام عروس خوش قدم نوشته و كارگرداني كرد. دیگر آثار این هنرمند در مقام کارگردانی شامل: آشوب (۱۳۹۴), چك (۱۳۹۰) ,زنان ونوسي، مردان مريخي (۱۳۸۹) ,پسر تهروني (۱۳۸۷) و نقاب (۱۳۸۳) است.راست گفتار سابقه نویسندگی,طراحی صحنه و تهیه کنندگی را نبز در کارنامه خود دارد.

نقد فیلم آشوب
نقد فیلم آشوب

داستان و فیلمنامه آشوب

در این بخش از نقد فیلم آشوب به بررسی داستان و فیلمنامه آن میپردازیم.ساخته جدید کاظم راست گفتار را میتوان حرکتی خوب در راستای افزایش نشاط جامعه دانست و قطعاً نمیتوان آن را یک فیلم کمدی خوب توصیف کرد.نوع شوخی های اسفاده شده در فیلم بسیار سطحی و بیش پا افتاده اند، به طوری که تنها برای سرگرم سازی مخاطب به وجود آمده اند و فاقد هرگونه مضمون و نکته خاصی هستند.

نکته هایی که در پشت هر طنز پنهان است باعث جذابیت و ایجاد تفکر میشود و نه کمدی های بی محتوا و بی فایده که امروزه در سینماها شاهد هستیم. فیلم آشوب گرچه ممکن است بتواند در غیبت فیلم های خوب کمدی و در مقایسه با فیلم های متوسط طنز دیگر در گیشه خوب عمل کند ولی این به معنای بهتر و یا بالاتر بودن ساختار هنری و محتوایی آن از فیلم متوسط میلیاردی خوب، بد، جلف و حتی فیلم گشت ۲ نیست!

داستان فیلم

وجود ترانه های قدیمی و نستالژیک اگرچه برای مخاطبان قدیمی و نسل جدید جذاب و سرگرم کننده است، اما نمیتوان انتظار داشت که بتواند بار تمام فیلم را به دوش بکشد. پرداخت شخصیت ها در آشوب ایرانی ضعیف است و میشد با کمی خلاقیت بیشتر این مشکل را حل کرد. داستان فیلم آشوب بر خلاف فیلمنامه‌ی آن یک داستان نو و خلاق درباره اولین فارغ التحصیل ادبیات دانشگاه تهران است؛ فارغ التحصیلی که از پیش پرده خوانی در لاله زار شروع میکند اما رفته رفته اوج میگیرد و موقعیتهای متفاوتی را تجربه می کند.

نقد فیلم آشوب
نقد فیلم آشوب

بازی بازیگران

در ابن بخش از نقد فیلم آشوب ،به بررسی نحوه و کیفیت بازی هنرمندان این فیلم می‌پردازیم. در پوسنرهای این فیلم به این موضوع پرداخته شده است که این اثر پرستاره‌ترین فیلم سینمای ایران است. اگر این مسئله را در نظر بگیریم به این نتیجه میرسیم که باید شاهد اثری بسیار بهتر از این باشیم. کوروش تهامی توانسته در این فیلم بازی خوب و در بعضی موارد متفاوت از خود نشان دهد. اما سایر بازیگران این فیلم نتوانستند در حد نام خود ظاهر شوند.

خلاصه نقد فیلم آشوب

در بخش آخر نقد فیلم آشوب ،خلاصه‌ای از آن را بررسی میکنیم. روی هم رفته فیلم جدید کاظم راست گفتار را میتوان فیلمی با آواز‌های هندی، درام‌های ضعیف ایرانی و کمدی کلاسیک آمریکایی دانست که میتواند در نبود فیلم‌های فاخر و کمدی‌های قوی، مخاطب تشنه به طنز را صرفاً ساعتی سرگرم کند و سپس از خاطره‌ها پاک شود و به بایگانی ذهن‌ها بپیوندد.

 

کپی برداری با ذکر سایت سینشما بلامانع است.

میتوانید ببینید

نقد فیلم mother! «مادر!»

نقد فیلم Mother! «مادر!» | تمثیلی از آخرالزمان

نقد فیلم mother! «مادر!» درباره‌ی کارگردان در اولین بخش از نقد فیلم mother! «مادر!» به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *