خانه / نقد / نقد فیلم بیست و یک روز بعد به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان

نقد فیلم بیست و یک روز بعد به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان

نقد فیلم بیست و یک روز بعدنقد و بررسی فیلم بیست و یک روز بعد

درباره کارگردان

در اولین بخش ار نقد فیلم بیست و یک روز بعد به بررسی آثار و سوابق کارگردان فیلم می‌پردازیم.سید محمدرضا خردمندان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس جوان ایرانی در سال ۶۲ و در شیراز به‌دنیا آمد.او تحصیلات خود را در رشته کارگردانی و در دانشگاه صداوسیما گذرانده است. خردمندان نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۱۳۹۵ با عنوان بیست و یک روز بعد نوشت و کارگردانی کرد که به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافت و نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و همچنین پرافتخارترین فیلم جشنواره ی بین المللی کودک و نوجوان اصفهان با کسب ۷عنوان جایزه شد.

خردمندان نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم را در کارنامه خود دارد. وی در طول یک دهه فیلمسازی و کارهنری بیش از ۴۰ عنوان جایزه ملی را در چهار حوزه «داستان‌نویسی»، «کارگردانی مستند»، «کارگردانی داستانی» و «کارگردانی انیمیشن» از جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره شهر، جشنواره فیلم ۱۰۰، جشنواره فیلم‌های دینی رویش، جشنواره فیلم رشد، جشنواره فیلم عمار و جشنواره فیلم کودک و نوجوان و… کسب کرده است.

درباره فیلم

در این قسمت از نقد فیلم بیست و یک روز بعد به بررسی داستان و کلیات فیلم می‌پردازیم.فیلم بیست و یک روز بعد تازه‌ترین محصول حوزه هنری است که پس از ۲ سال، در باشگاه فیلم سوره زیرمجموعه این نهاد تولید شده است. حوزه هنری پس از فیلم سینمایی «مزار شریف» فیلمی تولید نکرده بود و این فیلم درواقع نخستین فیلم سینمایی «باشگاه فیلم سوره» نیز محسوب می‌شود.

داستان فیلم درباره نوجوانی به نام مرتضی است که سودای فیلم ساختن دارد اما در میان این هدف درمی‌یابد که مادرش از بیماری سرطان رنج می برد و نیاز به یک آمپول یک میلیون تومانی دارد که اگر آن آمپول تهیه نشود مادرش دیگر قادر به راه رفتن نیست.داستان فیلم به صورت منطقی پیش میرود و مخاطب را نیز به درستی با خود همراه می‌کند.

فیلم بیست و یک روز بعد در قالب یک قصه ی ملودراماتیک رابطه‌ی معصومانه‌ی مادر و مرتضی را نشان می دهد و اساسا این رابطه ی احساسی مادر و مرتضی است که مرتضی را به یک قهرمان تبدیل می کند نوجوانی که در نبود پدرش باید قید هدف و آرزوهایش را در فیلمسازی بزند و خود را فدای مادر و برادر کوچکترش بکند.

نقد فیلم بیست و یک روز بعد

فیلمنامه 

در این بخش از نقد فیلم بیست  و یک روز بعد به بررسی فیلمنامه و کارگردانی آن می پردازیم.در بخش کارگردانی خردمندان توانسته با استانداردهای قابل قبول به فرم موجهی برسد، محتوا و فرم در یک راستا با یک هدف مشخص به هدف نهایی رسیده است.فیلم‌نامه و داستان از انسجام کافی برای درگیری مخاطب برخوردار است و بیننده را وادار به بروز احساسات می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود مخاطب بدنبال پی‌گیری پایان فیلم و سرانجام آن باشد.

در بیست و یک روز بعد یک عاطفه ی بهم پیوسته دیده می شود عاطفه ی مادر فرزندی، عاطفه ی خانوادگی و عاطفه ی رفاقت که باعث شده شکل این فیلم در اوج بحرانی بودنش قالب لطیفی به خودش بگیرد همین قالب به زوایای اتفاقات عمق بخشیده است، این اثر با یک نگاه منسجم روایت شده و فیلمساز در یک مسیر مشخصی جلو رفته و قصد نداشته که تماشاگر را با جزئیات بی ربط مواجه کند.

کارگردانی

بیست و یک روز بعد علاوه بر موفقیتش در فیلمنامه ،در کارگردانی هم موفق است .لانگ شات های چشمگیر دارد و همچنین برای نشان دادن قهرمانش از کلوزآپ های درخشانی استفاده کرده که باعث ایجاد درک بحران تماشاگر با مرتضی شده؛ از سوی دیگر در این اثر نمای اضافه دیده نمی شود و چه خوب که بیست و یک روز بعد برای اکران عمومی کوتاه تر شده است .

در نسخه جدید ریتم سرعت گرفته است اما خط روایی حفظ شده و این کوتاه تر شدن هیچ آسیبی به قصه نرسانده،  تدوین در حفظ ریتم و نظم سکانس ها اثر گذار بوده و تواسته به خط روایی شکل بدهد. استفاده از جلوه های ویژه در بعضی از سکانس ها نشان دهنده ی مهارت خردمندان در کارگردانی است. 

نقد فیلم بیست و یک روز بعد

خلاصه نقد فیلم بیست و یک روز بعد

در آخرین بخش از نقد و بررسی فیلم بیست و یک روز بعد ،به جمع بندی و خلاصه‌ی آن می‌پردازیم. جای خالی فیلم‌هایی از جنس بیست و یک روز بعد که هم به بیان دغدغه‌های جامعه همچون دارو می‌پردازد و هم برای نوجوانان امروزی قهرمان می‌آفریند به شدت در سینمای ما خالی است.کم‌توجهی و حتی بی توجهی به ژانر نوجوان آنقدر در مدیران سینمایی ریشه‌دار است که سال‌های‌سال عقب‌ماندگی در این گروه سنی را غیرقابل جبران می کند.

در فضایی که بیشتر سینماگران داخلی یا بدنبال نمایش تلخ‌روزی های جامعه برای گرفتن جایزه‌های خارجی و یا خنده‌های پوچ جنسی برای فتح گیشه هستند، ساخت چنین فیلم‌هایی میتواند شخصیت سینما را تا حدی به وضعیت استاندارد نزدیک کند.

از این که نظر خود را درباره فیلم بیست و یک روز بعد با ما در میان می‌گذارید،متشکریم.

کپی‌برداری از این مطلب با ذکر سایت سینشما بلامانع است.

خلاصه داستان:

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دور و بر لونه هاشون جیغ می کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده… .».

نقد فیلم بیست و یک روز بعد

نام فیلم: بیست و یک روز بعد

کارگردان: سیدمحمدرضا خردمندان

تهیه کننده: محمدرضا شفاه

نویسنده: سیدمحمدرضا خردمندان، احسان ثقفی

بازیگران: ساره بیات

حمیدرضا آذرنگ

امیرحسین صدیق

جلال فاطمی

رضا استادی

سینا رازانی

 مهدی قربانی

 حسین شریفی 

برای دیدن میزان فروش فیلم بر روی جدول فروش فیلم‌های ایرانی کلیک کنید.

 

تیزر فیلم بیست و یک روز بعد

 

میتوانید ببینید

نقد فیلم mother! «مادر!»

نقد فیلم Mother! «مادر!» | تمثیلی از آخرالزمان

نقد فیلم mother! «مادر!» درباره‌ی کارگردان در اولین بخش از نقد فیلم mother! «مادر!» به …

یک دیدگاه

  1. فریدون خلیلی

    به نظر من فیلم خوب و.خوش ساختی بود.داستانش رو دوست داشتم، یه جورایی یاد زندگی خودمون افتادم… توصیه میشه ببینید 😉

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *