خانه / نقد / نقد فیلم زرد | همه‌ی مشکلات ما!

نقد فیلم زرد | همه‌ی مشکلات ما!

نقد فیلم زردنقد فیلم زرد 

درباره‌ی کارگردان

در اولین بخش از نقد فیلم زرد به بررسی سوابق و آثار کارگردان این فیلم می‌پردازیم.مصطفی تقی زاده جزو کارگردانان جوان سینمای ایران است که توانست با نمایش نخستین فیلم خود در جشنواره‌های خارجی بدرخشد.فیلم سینمایی زرد در جشنواره بین المللی فیلم هنر روسیه حضور داشت و توانست دو جایزه اصلی جشنواره در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. این فیلم همچنین در جشنواره شانگهای جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد تا تقی زاده بتواند در نخستین تجربه‌ی کارگردانی خود یک موفقیت به ثبت برساند.

نقد فیلم زرد : درباره‌ی فیلم

در این بخش از نقد و بررسی فیلم زرد ،به بررسی داستان و فیلم‌نامه‌ی آن می‌پردازیم.فیلم زرد با یک جمع۵ نفره شروع می‌شود. نقطه قوتش هم دقیقا همین جمع ۵ نفره است که حاضر نیست به هر بهانه‌ای آن را رها کند و به جاهای دیگر قصه‌اش سرک بکشد. اول فیلم این افراد به اختصار و در حد لزوم معرفی می‌شوند و بعد بدون اتلاف وقت، حادثه اولیه و محرک رخ می‌دهد.

از اینجا به بعد، لحظات متعددی وجود دارد که فیلم با پرداختن و تمرکز زیاد روی آنها، می‌توانست به یک کپی درجه دوم از فیلم‌های موفق این سال‌ها تبدیل شود: بدل‌شدن یک موقعیت شاد به یک شرایط بغرنج، مساله اهدای عضو، تلاش برای جمع‌کردن پول لازم برای نجات جان یک نفر و…‌ با تمرکز بی‌مورد روی هر کدام از این موارد، «زرد» هم می‌توانست مثل خیلی از فیلم‌های دیگر، تا ابد زیر سایه «درباره الی…»، «بودن یا نبودن» و «شهر زیبا» باشد.

نقد فیلم زردسایه سنگین بزرگان

اما کارگردان فیلم «زرد» بخوبی دریافته که آن چیزی که می‌تواند این فیلم را از زیر سایه سنگین آن فیلم‌ها بیرون بکشد، تمرکز روی روابط همان ۵ نفری است که از ابتدا با آنها همراه شده‌ایم. به همین دلیل است که در فیلم، با اینکه ظاهرا مشکل اصلی مربوط به نهال (ساره بیات) و حامد (شهرام حقیقت‌دوست) است، رابطه‌ای که بین اعضای دیگر این گروه ۵ نفره مثل فرامرز (مهرداد صدیقیان) و شهاب (بهرام رادان) شکل گرفته و حالا دچار تغییر شده هم همان‌قدر اهمیت پیدا می‌کند،

چون فیلم قرار نیست صرفا داستان زنی باشد که باید برای همسرش که به کما رفته پول جور کند. «زرد» قرار است ماجرای یک گروه ۵ نفره باشد که حالا یک نفرشان به کما رفته و افراد باقیمانده، طی افت‌وخیزهای این حادثه، لحظات عاطفی و چالش‌برانگیز ویژه‌ای را از سر می‌گذرانند و در نتیجه، ابعاد جدیدی از شخصیت خودشان را نشان می‌دهند و به این ترتیب، در تمام طول فیلم به آن معرفی شخصیت مختصری که در ابتدا مورد اشاره قرار گرفت وزن بیشتری می‌دهند.

نقد فیلم زرد : غافلگیری‌

در این قسمت از نقد فیلم زرد به بررسی خط داستانی و روایی فیلم می‌پردازیم. در ادامه‌ی فیلم،تنها جایی که زرد کمی از این خودداری هوشمندانه‌اش فاصله‌می‌گیرد، بعد از جایی است که نقطه اوج احساسی داستان فیلم رقم می‌خورد؛ جایی که نهال از «بهادر» خواسته به بیمارستان بیاید و حالا برای نجات جان همسرش، باید نقش دیگری را در مقابل رقیب خودش بازی کند. از این لحظه (که اجرای بسیار تاثیرگذاری هم دارد) انگار که فیلم هنوز از خودش مطمئن نشده باشد و نیاز دیده باشد که باز هم برگ برنده رو کند، «غافلگیری»ها سر می‌رسند: اهداکننده مشکل ایجاد می‌کند، مساله تصادف اول فیلم مطرح می‌شود، رابطه قدیمی شهاب و نهال پیش کشیده می‌شود و… .

این غافلگیری‌ها البته ضعف فیلم نیست و مطرح‌ شدن‌شان آسیب جدی‌ای به فیلم نمی‌زند و حتی ممکن است آن را ظاهرا جذاب‌تر هم کند و مشکل پایان‌بندی را هم تا حدی برطرف کند. ولی مساله این است که مخاطب را از آن جمع اولیه که اساس فیلم بر آن بود، جدا می‌کند. البته این مساله واقعا به حدی نیست که فیلم تغییر مسیر بدهد. اتفاقا طی همین غافلگیری‌ها هم دوباره سراغ آن جمع می‌رود و مانع از دست رفتن آنچه که تا به حال کاشته بود، می‌شود.

نقد فیلم زرد

خلاصه‌ی نقد فیلم زرد

در آخرین بخش از نقد فیلم زرد ،به بررسی کلی و خلاصه‌ای از نقد این فیلم می‌پردازیم.در نهایت اگر فیلم زرد، تا این حد به دام جذابیت «غافلگیری» نمی‌افتاد و شرایط بهتری برای پرداختن به همان ۵ نفر و روابط‌شان فراهم می‌کرد و می‌توانست تجربه این افراد را برای مخاطب هر چه بیشتر ملموس کند، شاید می‌توانست مخاطب را عملا به نفر ششم آن جمع تبدیل کند که شادی‌ها و غصه‌های آنها را از نزدیک تجربه می‌کند و همزادپنداری‌ای را از سر می‌گذراند که کمتر در سینمای ایران به چشم خورده. در آن صورت همان‌طور که الان از مقلدان فیلمی مثل «چهارشنبه‌سوری» یاد می‌کنیم، شاید سال‌های بعد هم اگر کسی فیلمی با ماجرا و فضایی مشابه این فیلم می‌ساخت، می‌توانستیم به اینکه فیلمش یک کپی درجه دوم از «زرد» مصطفی تقی‌زاده است، اشاره کنیم.

از اینکه نظر خود را درباره‌ی فیلم زرد با ما درمیان می‌گذارید،متشکریم!

خلاصه‌ی داستان:

پنج جوان نخبه کشور پس از اینکه اختراع مهمی را به ثبت می رسانند، قصد دارند عازم اروپا شوند اما مشکلات یکی پس از دیگری در مقابلشان قرار می گیرد و…نقد فیلم زرد

نام فیلم: زرد

کارگردان: مصطفی تقی‌زاده

تهیه‌کننده: مصطفی تقی‌زاده

بازیگران: بهرام رادان 
ساره بیات 
مهرداد صدیقیان 
بهاره کیان‌افشار 
شهرام حقیقت‌دوست 
سید علی صالحی

فیلم‌برداری: مسعود سلامی

تدوین: سجاد پهلوان زاده

برای دیدن میزان فروش فیلم زرد بر روی جدول فروش فیلم‌های ایرانی کلیک کنید.

 

تیزر فیلم زرد

میتوانید ببینید

نقد فیلم من و شارمین

نقد فیلم من و شارمین | بدنبال یک گیشه!

نقد فیلم من و شارمین درباره کارگردان اولین قسمت از نقد فیلم من و شارمین …

2 دیدگاه

  1. به نظرم فیلم زرد خیلی خوب و با دقت کار شده بود.بازی‌های خیلی عالیی داشت و واقعا گرفتن جایزه از چین حقش بود.شدیداً فیلم زرد رو به همه توصیه میکنم:)

  2. فیلم خوبی بود…نقد فیلم زرد رو خیلی کوتاه گفته بودید،ولی به نظرم باید بیشتر به این فیلم توجه می‌شد…داستان خوبی داشت و بازی ها هم عالی بود.ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *