خانه / نقد / نقد فیلم سارا و آیدا | فیلمی سطحی و آشکار

نقد فیلم سارا و آیدا | فیلمی سطحی و آشکار

نقد فیلم سارا و آیدانقد و بررسی فیلم سارا و آیدا 

درباره کارگردان

در اولین قسمت از نقد فیلم سارا و آیدا به سراغ بررسی سوابق کارگردان آن،یعنی مازیار میری می‌رویم.مازیار میری در سال۱۳۵۲ و در تهران، بدنیا آمد. او تاکنون تجربه‌های زیادی در ضمینه‌ی کارگردانی، تدوین‌گری و … است. کارگردان فیلم سارا و آیدا در تهران مراحل تحصیل خود را گذاراند و در دانشکده صدا و سیما در رشته‌ی تدوین تحصیل کرد. او از سال ۱۳۷۵ با کارگردانی فیلم کوتاه فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد. میری نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش یعنی قطعه ناتمام را در سال ۱۳۷۹ ساخت.

 قطعه ناتمام، به‌آهستگی، سعادت‌آباد و حوض نقاشی در ژانر درام-اجتماعی از آثار قابل توجه میری هستند. وی جوایز متعددی برای کارگردانی این چهار فیلم دریافت کرد و در بسیاری از بخش‌ها نیز نامزد شد که از مهمترین آن می‌توان به نامزدی جایزه گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی واری اشاره کرد. میری در هفدهمین و هشتمین دوره جشن خانه سینما به عنوان مدیر اجرایی فعال بود.

درباره فیلم سارا و آیدا

در این بخش از نقد و بررسی فیلم سارا و آیدا به بررسی داستان و فیلمنامه‌ی آن می‌پردازیم. فیلم جدید مازیار میری نسبت یه ساخته های قبلی او یعنی سعادت آباد و حوض نقاشی پیچیدگی کمتر و سطحی‌تری دارد. فیلم در حالت ایده‌آل سه شخصیت اصلی دارد.سارا و آیدا که داستان فیلم حول محور این‌دو اتفاق می‌افتد و سعید (با بازی مصطفی زمانی) که به عنوان نامزد آیدا حضور دارد.

نقد فیلم سارا و آیدا

کاراکترهای اصلی دچار ضعف شدید شخصیت‌پردازی هستند و این درحالی است که برای کارکتر‌های فرعی اصلاً عنصر شخصیت‌پردازی وجود ندارد.ریتم تند فیلم به اضافه‌ی تدوین نامناسب باعث شده گره‌ها و تعلیق‌های قرار داده شده در فیلم کاملاً خام و ناشیانه باشد. بیننده و مخاطبان به سادگی می‌تواند نتیجه‌ی نهایی و سرانجام گشایش گره‌های داستان را حدس بزند و همیشه یک گام از داستان جلو‌تر باشد.

بی‌شک سارا و آیدا قصد تبدیل شدن به فیلمی شبیه به آثار فرهادی،به خصوص درباره الی را داشت اما ضعف شخصیت‌پردازی،ناتوانی در ایجاد گره‌های منطقی در طول داستان و عدم ایجاد تعلیق به موقع سبب شده است فیلم به اثری پایین‌تر از متوسط تبدیل شود.

بازی بازیگران

در این بخش از نقد فیلم سارا و آیدا به بررسی بازی بازیگران در آن می‌پردازیم.در نمای کلی باید بازی بازیگران این فیلم را پایین‌تر از حد انتظار و با کمی ارفاق متوسط دانست.مصطفی زمانی نتوانسته در اندازه‌های خود ظاهر شود و تنها تفاوت و نکته‌ی با اهمیت در بازی او،ایفای نقشی منفی است که تجربه‌ای جدید برای او محسوب می‌شود.دو بازیگر اصلی داستان یعنی غزل شاکری و پگاه‌ آهنگرانی نیز توانسته‌اند در نقش خود جا افتاده ظاهر شوند و حداقل‌ انتظارات را برآوده کرده‌اند.

دیگر بازیگر این کار یعنی تینا پاکروان حضور متفاوتی دارد.بازی پاکروان گرچه کوتاه است ،اما آشکارا ضعیف و غیرقابل‌باور است. شخصیت وی، جزو همان کاراکترهایی است که به پیش‌برد داستان کمکی نمی‌کند و خارج از روابط موجود در فیلم شکل گرفته است.

نقد فیلم سارا و آیدا

خلاصه نقد فیلم سارا و آیدا

در آخرین بخش از نقد و بررسی فیلم سارا و آیدا به مرور خلاصه‌ای از آن می‌پردازیم.فیلم جدید مازیار میری را می‌توان نمونه‌ای بارز از یک فیلم کاملاً متوسط دانست که بدون هیچ ویژگی خاصی ،صرفاً برای گذراندن اندکی زمان در سینما کفایت می‌کند و پیشنهاد خاص و ویژه‌ای برای ارائه به مخاطب ندارد.بازی‌های متوسط،گره‌های خام،شخصیت‌پردازی‌های بسیار ضعیف،نورپردازی‌های ناشیانه و… باعث بوجو‌د آمدن اثری در سطح متوسط به پایین شده است.

میری از جمله کارگردانان خوب سینمای ایران به شمار می‌آید و به همین سبب انتظارات از آثار او در حد قابل قبول و منطقی بالاست.در سراسر دنیا اغلب کارگردانان خوب نیز چند کار غیر قابل دفاع در کارنامه خود دارند.به نظر می‌رسد فیلم سارا و آیدا این حاوی این‌ خصلت و ویژگی برای  مازیار میری باشد.

منتقد:رضا رستگار

کپی برداری با ذکر سایت سینشما بلامانع است.

از این که دیدگاه خود را درباره این فیلم با ما در میان می‌گذارید،متشکریم.

خلاصه داستان:

سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا به پای یکدیگر می‌ایستند؟

نقد فیلم سارا و آیدا

نام فیلم: سارا و آیدا

تهیه کننده و کارگردان: مازیار میرى

نویسنده: امیر عربی

مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان

تدوین: احمد مرادپور

بازیگران:  غزل شاکری

پگاه آهنگرانی

مصطفی زمانی

سعید چنگیزیان

تینا پاکروان

 

 

تیزر فیلم سارا و آیدا

میتوانید ببینید

نقد فیلم mother! «مادر!»

نقد فیلم Mother! «مادر!» | تمثیلی از آخرالزمان

نقد فیلم mother! «مادر!» درباره‌ی کارگردان در اولین بخش از نقد فیلم mother! «مادر!» به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *