خانه / نقد / نقد فیلم نگار ‌| قدرت بصری،ضعف در فیلمنامه

نقد فیلم نگار ‌| قدرت بصری،ضعف در فیلمنامه

نقد فیلم نگارنقد فیلم نگار به کارگردانی رامبد جوان

درباره کارگردان فیلم

اولین بخش از نقد فیلم نگار را با بررسی کارگردان جوان فیلم آغاز می‌کنیم.رامبد جوان در اول دی ماه سال ۱۳۵۰ از خانواده‌ای سنتی در تهران و با اصالت آذری زاده شد. روند شروع فعالیت‌های هنری وی به ترتیب در تئاتر، تلویزیون و سینما بوده است. او در یازده فیلم سینمایی به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌ است. وی در یک قسمت از مجموعه تلویزیونی پرطرفدار همسران نقش کوتاهی داشت و همین باعث حضور پررنگ وی در مجموعه تلویزیونی خانه سبز در نقش «فرید صباحی» شد. 

«فرید جینگلبرد» نامی است که رامبد برای مدتی در طول سالهای دهه ۷۰ شمسی بدان مشهور شده بود. نقش‌هایی که جوان در سینما و تلویزیون ایفا می‌کند بیشتر جنبه طنز دارد. رامبد جوان در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با سحر دولتشاهی ازدواج کرد و در ۱۳۹۳ از وی جدا شد. او دو سال بعد با نگار جواهریان ازدواج کرد.

کارگردانی

رامبد جوان کارگردانی چهار مجموعه تلویزیونی به نام‌های گم‌گشته، نشانی،مسافران و توطئه فامیلی را به‌عهده داشته‌است که مجموعه نشانی ایام نوروز ۸۷ از شبکه دو سیما پخش شد. مجموعه گم‌گشته به نویسندگی سید سعید رحمانی و علی‌رضا کاظمی‌پور نیز در ماه رمضان سال ۱۳۸۰ از سیما پخش شد که با استقبال تماشاگران مواجه شد. رامبد کارگردان و مجری برنامه‌ی پرمخاطب خندوانه می‌باشد که از سال ۱۳۹۳ در شبکه نسیم شروع شد و هم‌اکنون نیز در حال پخش است.

نقد فیلم نگار :درباره‌ی فیلم

در این قسمت از نقد و بررسی فیلم نگار به بیان کلیات داستان و کنکاش فیلم می‌پردازیم.فیلم جدید رامبد جوان از بسیاری جهات با فیلم‌های معمول دیده شده در سینمای ایران متفاوت است و در عین حال تشابهات زیادی نیز دارد.فیلم نگار دارای ژانر اکشن و معمایی است،ژانری که بسیار در سینمای امروز ما مهجور است و تجربه‌های موفق انگشت شماری هم در ساخت این‌گونه فیلم‌ها در سینمای ما وجود وجود دارد.با توجه به همین مسائل می‌توان «نگار» را حداقل در ضمینه‌ی جلوه‌های ویژه و صحنه‌سازی که عناصری مهم در این سبک به شمار می‌آیند،قوی و قابل دفاع ارزیابی کرد. 

عدم فعالیت سینماگران در این بخش علاوه بر آن که باعث پر شدن سبد نیاز مخاطبان توسط تولیدات سایر کشورها می شود، متخصصان و هنرمندان را از کسب دانش و مهارت لازم در ساخت چنین آثاری محروم می نماید. همین امر باعث می شود آثار انگشت شماری هم که در نهایت روانه‌ی پرده نقره ای می شوند، از کیفیت مطلوب بهره مند نباشند و به طبع آن توفیقی در جلب رضایت مخاطبان و منتقدین نداشته باشند.

نقد فیلم نگار

نقد فیلم نگار :داستان فیلم

در این بخش از نقد فیلم نگار به بررسی داستان و نقاط ضغف و قوت فیلمنامه‌ی آن می‌پردازیم.داستان فیلم از آن جا آغاز می شود که پدر نگار (با بازی شجاع نوری) به ظاهرخودکشی کرده و نگار (با بازی نگار جواهریان) در جریان نقد کردن چک پدرش با شریک او (مانی حقیقی) درگیر می شود و در ادامه به دنبال کشف جوابی برای معمای مرگ پدر می رود.نگار که رابطه‌ی عاطفی قوی با پدر خود داشته است،هیچ‌گاه خودکشی او را باور نمی‌کند و با این فرضیه به دنبال قاتل پدر می‌گردد.

داستان از آن جایی برای مخاطب جذابیت بیشتری پیدا می‌کند که متوجه می شود آن چه که نگار می بیند و رفتارهایی که انجام می دهد در واقع آن چیزی که در زمان حال وجود دارد، نیست. در ابتدا گمان می بریم نگار دچار فضایی مالیخولیایی شده و شاید اتفاقات را آن طور که دوست دارد تجربه می کند. این در برخورد با بهتاش شریک پدرش و نیز هنگام بازپس گیری مدارک از عمویش (با بازی پسیانی) به ذهن نزدیک تر می شود،

اما در مواجهه با محمدرضا فروتن که از نزدیکان پدرش و در واقع شیفته‌ی نگار می‌باشد و همچنین نحوه‌ی برخوردها، اصل داستان مشخص می‌شود و متوجه می‌شویم نگار به جای پدرش قرار گرفته و اتفاقاتی را که پیش از مرگ برای او رخ داده تجربه می کند تا درنهایت  معمای مرگ پدر بر او روشن  می‌شود و او دست به انتقام گیری از قاتلان پدر می‌گیرد.

نقاط قوت و ضعف فیلم

كیفیت فنی فیلم نگاربا توجه به نوع فیلم و امکانات موجود در سینمای ایران ،فراتر از انتظار به نظر می‌رسد.کارگردانی خوب،فیلم‌برداری و موسیقی  جذاب در کنار یک تدوین باعث بوجود آمدن فضای تعلیق مناسبی در فیلم شده است که هم به روایت داستان و هم به هیجان مخاطب کمک بسیاری کرده است.فیلمی که مخاطب را با توجه به تجارب ناموفق گذشته سورپرایز می‌کند و در عین حال انتظارات او را در حد قابل قبولی برآورده می‌سازد.

یکی دیگر از نقاط قوت «فیلم نگار» را می‌توان در بازی بازیگران آن بخصوص نگار جواهریان جست و جو کرد. کیفیت بازیگران در کنار آگاهی و تسلط کارگردان باعث شده است تا بازی‌های قبولی را در این فیلم شاهد باشیم.

نقد فیلم نگار

استفاده از جلوه های ویژه در  فیلم کارکرد مناسبی دارد و بر خلاف معمول در سینمای ایران، مخاطب را از فیلم دل‌زده نمی کند. تبدیل روز به شب همراه با باز و بسته کردن در ماشین، توهم حرکت در خودرو و حضور مادر نگار کنار ماشین از جمله این اتفاقات بود که فضای فانتزی جذابی را به فیلم افزوده است. البته استفاده از این فضاها در بعضی صححنه‌ها چندان مناسب نیست. از این جمله می توان به صحنه حضور نگار و بهتاش در دشتی پوشیده از برف اشاره کرد. هر چند این صحنه نشان دهنده تقابل میان این شخصیت هاست اما ارتباط مطلوبی میان سکانس قبل و بعد از آن برقرار نمی کند.

پررنگ‌ترین نقطه ضعف فیلم را می‌توان در فیلم‌نامه‌ی آن جست و جو کرد. متأسفانه فیلم‌نامه‌ی نگار بسیار سطحی و به دور از منطق پرداخت شده است.همین ضعف باغث می‌شود مخاطب در طول فیلم خود را با سوالاتی مشغول کند که در انتها نیز جوابی برای آن‌ها وجود ندارد.

خلاصه‌ی نقد فیلم نگار

در آخرین بخش از نقد فیلم نگار ،به مرور خلاصه‌ای از آنچه در این مطلب گفته شد ‌می‌پردازیم.کمبود تنوع در فیلم‌های تولیدی سینمای ایران و هم‌چنین کیفیت پایین آثار تولیدی باعث کوچ مخاطب از تولیدات داخلی و روی آوردن او به سمت آثار خارجی می‌شود.این امر در دراز مدت آثار بسیار مخربی را در پی داشته و دارد که جبران آن به مراتب سخت و هزینه‌برتر است.رامبد جوان با علم به سختی کار اکشن در ایران،بازهم شجاعت به خرج داده و باقدرت در آن یافته است.اگرچه فیلم «نگار» هنوز تا سطح مطلوب فاصله دارد،اما همین مقدار هم در سینمایی که تولیدات اکشن آن در سال‌های اخیر به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد قابل قبول است.

فیلم نگار در ضمینه‌‌های بصری،موسیقی و فیلمبرداری عملکرد خوبی داشته است.بازی بازیگران و حضور نقش اصلی زن در کنار یک کارگردانی مناسب جزو نقاط قوت فیلم به حساب می‌آیند.عدم رعایت بار منطقی فیلم و پایان بندی آن جزو نقاط ضعف آن به شمار می‌روند. با توجه به همه‌ی این نکات،نگار فیلمی است که می‌توان از دیدن آن لذت برد،کمی خود را درگیر معما کرد و در آخر نیز راضی از سینما خارج شد و همه‌ی فیلم را از یاد برد.

از اینکه نظر خود را درباره نقد فیلم نگار با ما درمیان می‌گذارید،متشکریم.

هرگونه کپی‌برداری از این مطلب با ذکر نام سایت سینشما بلامانع است.

خلاصه داستان:

نگار دختر خانواده ای نیمه مرفه و اصیل است. پدر لوطی او در یک معامله اقتصادی شکست خورده و به خاطر فشارهای زیاد مرده است. این تحلیلی است که پلیس نسبت به مرگ او اعلام می کند. اما نگار این تحلیل را باور ندارد و تصمیم می گیرد که روزهای آخر پدر را مرور کند تا به اصل ماجرا پی ببرد.

نقد فیلم نگار

نام فیلم: نگار

کارگردان: رامبد جوان

تهیه کننده: رامبد جوان

نویسنده: احسان گودرزی

بازیگران:‌ نگار جواهریان 

محمدرضا فروتن

مانی حقیقی

آتیلا پسیانی

افسانه بایگان

فریبا کامران 

علیرضا شجاع نوری

اشکان خطیبی

شما می‌توانید میزان فروش فیلم نگار را در جدول فروش فیلم‌های ایرانی مشاهده کنید.

 

تیزر فیلم نگار به کارگردانی رامبد جوان

میتوانید ببینید

نقد فیلم mother! «مادر!»

نقد فیلم Mother! «مادر!» | تمثیلی از آخرالزمان

نقد فیلم mother! «مادر!» درباره‌ی کارگردان در اولین بخش از نقد فیلم mother! «مادر!» به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *