خانه / نقد / نقد فیلم Wonder Woman (زن شگفت انگیز) به کارگردانی پتی جنکینز

نقد فیلم Wonder Woman (زن شگفت انگیز) به کارگردانی پتی جنکینز

نقد فیلم زن شگفت انگیز

نقد فیلم Wonder Woman 

درباره کارگردان و فیلم

بدون هیچ بحث و مناقشه‌ای، مسلما زن شگفت‌انگیز بهترین فیلم اقتباس شده از کتاب‌های کامیک از زمان بتمن‌هاینولان است (برای شفاف‌سازی بهتر است عرض کنم که من فیلم‌های ددپول و لوگان که اهداف جاه‌طلبانه‌‌ای دارند را در دسته‌بندی دیگری جای دادم. ددپول بیشتر هجویه بود تا یک اثر جدی و لوگان هم یک تراژدی مدرن و به‌روز از جنس تراژدی‌های یونان). حضور یک کارگردان خانم روی صندلی کارگردانی این فیلم، مسلما دیدگاه ماهرانه و متفاوتی به زن شگفت‌انگیز بخشیده؛ فیلمی که قدرت و کیفیتش را مرهون بازیگران اصلی، کیفیت تولیدی بالا، و وجود طنین احساسی غیرمنتظره در یک فیلم تجاری است.

داستان فیلم

داستان فیلم همان داستان واقعی زن شگفت‌انگیز با لحن کتاب‌های کامیک است. اگرچه از ابتدا حضور این کاراکتر در فیلم بتمن علیه سوپرمن ناشیانه به نظر می‌رسید، ولی تا حدودی زمینه‌چینی شده بود. مسلما این کاراکتر را می‌توان سومین شخص سرشناس در دنیای ابرقهرمانان دی‌سی به شمار آورد (پس از سوپرمن و بتمن). زن شگفت‌انگیز نیز همانند هالک، عمده شهرت خود را مدیون شوی تلویزیونیپرایم تایم در دهه ۱۹۷۰ بود که در آن نامی برای خود دست و پا کرد و بیش از پیش سرشناس شد.

در نتیجه، فیلمی که حول این شخصیت ساخته می‌شود موردانتظارتر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود. داستان اصلی، شامل پیچ و تاب قابل توجه است. همانند فیلم کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو، به گذشته بازمی‌گردد تا اوایل ظهور این کاراکتر را در دوره‌‌ای متفاوت به تماشاگر معرفی کند. به غیر از دو سکانس کوتاه، بقیه‌ی صحنه‌های اکشن فیلم تداعی‌گر اوایل ۱۹۰۰ هستند (خصوصا سال ۱۹۱۸).  زن شگفت‌انگیز از به تصویرکشیدن مبارزات و ترس‌های موجود در جنگ جهانی اول هیچ ابایی ندارد. مضطرب‌کننده‌ترین صحنه‌ی فیلم را می‌توان حمله با گاز خردل به یک شهرِ در آرامش عنوان کرد. همچنین صحنه‌های جنگ سنگر به سنگر و منطقه ممنوعه بین دو جبهه و موقعیت مستحکم آلمانی‌ها. این‌ها چیزهایی‌ست که من قبلا در هیچ فیلم ابرقهرمانی ندیده‌ام و حقا که زن شگفت‌انگیز در نمایش و ترکیب آن‌ها سزاوارانه عمل کرده است.

نقد فیلم Wonder Woman (زن شگفت انگیز)

زن شگفت‌انگیز پر فروش می شود؟

فرضیه‌ی مرکزی فیلم –که شخصیت اصلی «دایانا (گَل گدوت)» دختر نیمه‌خدای زئوس جاویدان و «هیپولیتا (کانی نیلسن)» می‌باشد- پوچ و مضحک است (البته مضحک‌تر از ثور محصول مارول نیست)، ولی فیلمنامه ‌نوشته شده توسط «آلن هاینبرگ» این فانتزی و واقعیت را آن‌قدر خوب با هم تلفیق می‌کند که بر دل تماشاگر می‌نشیند. پس از صحنه‌های آغازین که زندگی بر روی جزیره‌ی تمیسکایرا را نشان می‌دهد، و اغلب ساکنان آن زنان بالغ و مبارز هستند، داستان با سقوط هواپیمای افسر اطلاعاتی آمریکا، «استیو ترِور (کریس پاین)» وارد فاز جدیدی می‌شود. پس از گفتگویی گرم درباره‌ی آفت‌ها و زیان‌های جنگ، استیو با صحبت‌های خود دایانا را متقاعد می‌کند که با او به دنیای انسان‌ها برود و با آرس، خدای جنگ، وارد نبرد شود.

چون انسان‌ها تنها با شکست آرس، طعم صلح و آرامش را می‌چشند. سپس به لندن می‌رویم، جایی که استیو و دایانا نقشه‌ی یک ماموریت سری را در سر دارند تا به قلمرو آلمان‌ها نفوذ و انبار سلاح‌ گازی آنان را نابود کنند. این دو با مخالفت دیپلمات «پاتریک مورگان (دیوید تیولیس)» مواجه می‌شوند که معتقد است هرگونه فعالیت مخفیانه موجب نقض آتش‌بس موقت می‌شود. با این حال، جناب پاتریک در پشت پرده موافقت می‌کند. استیو سه نفر دیگر را همراه خود انتخاب می‌کند؛ «سمیر (سعید تغماوی)» ، «چارلی (ایون برمنز)» و «چیف (یوجین بریو راک)». آن‌ها دو هدف عمده دارند: اول این که از گسترش آلمان‌ها جلوگیری کنند ثانیا با استفاده از یک نوع گاز خردل جدید شرایط را برای دایانا فراهم کنند تا با افسر آلمانی، «اریک لودندورف (دنی هیوستون)»، که گمان می‌کنند خود آرس باشد، مواجه شود.

نقد فیلم Wonder Woman (زن شگفت انگیز)

بازیگران فیلم

همان گونه که از حضور «گل گدوت» در فیلم بتمن علیه سوپرمن مشخص بود، او بهترین انتخاب برای زن شگفت‌انگیز است. چرا که آمیزه‌ای بی‌نقص از زیبایی، توانایی و وقار محسوب می‌شود. شاید گدوت نتواند خاطره‌ی حضور «لیندا کارتر» که در سریال زن شگفت‌انگیز در دهه ۱۹۷۰ بازی می‌کرد را از ذهن دوست‌داران این مجموعه پاک کند، ولی کاملا مشخص است که او در نقش خود فرو رفته. «کریس پاین» در این فیلم بیشتر از هر چیز به یک معشوق شباهت دارد (جالب است که بتوان در یک فیلم کامیک بوکی این لفظ را برای یک مرد به کار برد!). پاین حداقل توانسته کاری کند که وقتی در خطر می‌افتد، نگرانی تماشاگر برانگیخته شود. شیمی قوی بین او و گدوت شکل گرفته. قطعا عوامل تهیه‌ی زن شگفت‌انگیز، از عاقبت فیلم‌های پیشین دنیای دی‌سی تجربه کسب کرده‌اند و به همین دلیل تغییراتی را در سبک و لحن اثر خود اعمال کرده‌اند.

شاید بتوان این فیلم را به آثار مارول شبیه‌تر دانست تا دی‌سی (دست کم با توجه به آثار اخیر دی‌سی). زن شگفت‌انگیز، تاریکیِ تصویرشده توسط کریستوفر نولان را به ارث برده ولی با عنصر رومانتیک و شوخ‌طبعی ظریف، آن را لطیف‌تر ساخته. افسون و دلربایی موجود در صحنه‌های دونفره‌ی استیو و دایانا خصوصا هنگام رسیدن دایانا به لندن، شایان ذکر است. فیلم خودش را جدی می‌گیرد ولی نه آن‌قدر جدی که نتواند شوخی‌های گاه و بیگاهش را مطرح کند. این اولین محصول دی‌سی است که واقعا خوب از آب درآمده. این اثر همچنین به هدف سخت خود که ایجاد بار عاطفی منحصربفرد می‌باشد دست یافته (تا این که بخواهد با تصاویر مخاطب را راضی کند). هدف تیم خلاقانه‌ای که پشت زن شگفت‌انگیز وجود دارد، این نبوده که یک اثر تجاری صرف مانند سایر آثار اقتباس شده از کامیک بوک ها بسازند و باید گفت کاملا به هدف خود دست یافته‌اند.

خلاصه نقد فیلم زن شگفت‌انگیز Wonder Woman

شاید جان‌سخت‌های مارول هم از تماشای زن شگفت‌انگیز، صرف نظر از این که محصول کمپانی رقیب می‌باشد، به وجد بیایند. ممکن است یک عشق سینمای معمولی به رجزخوانی‌های این دو کمپانی فیلم‌سازی توجهی نداشته باشد، اما علاقه و عشق‌ورزی به مارول نمی‌تواند هواداران کتاب‌های کامیک را از تحسین محصول درخور توجه دی‌سی باز دارد (و بالعکس). اگر تقلید، خالصانه‌ترین شکل تملق باشد، مارول باید از ساخت زن شگفت‌انگیز ابراز رضایت کند، چرا که بسیاری از نشان‌های سبکی این کمپانی را داراست (شباهت زیادی هم به بازگشت جدای دارد که توضیح بیشتر منجر به لورفتن داستان می‌شود). صرف نظر از واکنش طرفداران دوآتشه‌‎ی مارول به زن شگفت‌انگیز، سایر مخاطبان می‌توانند خاطرجمع باشند که حداقل یکی از فیلم‌های تابستان ۲۰۱۷ اثری به یادماندنی و قابل توجه است.

منبع: نقد فارسی

میتوانید ببینید

نقد فیلم mother! «مادر!»

نقد فیلم Mother! «مادر!» | تمثیلی از آخرالزمان

نقد فیلم mother! «مادر!» درباره‌ی کارگردان در اولین بخش از نقد فیلم mother! «مادر!» به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *