خانه / نقد / نقد ماجرای نیمروز فیلمی از محمدحسین مهدویان

نقد ماجرای نیمروز فیلمی از محمدحسین مهدویان

نقد فیلم ماجرای نیمروز

درباره ماجرای نیمروز

فیلم ماجرای نیمروز به موضوع و برهه از تاریخ معاصر پرداخته است که کمتر کسی جرات روایت آن و پرداختن به اتفاقات و مسائل رویداده در آن است.البته با توجه به حساسیت های موجود ، جای تعجبی هم ندارد و قابل درک است.اما همین کمبود فیلمساز جسور هم باعث شده که افراد توانایی مثل محمد حسین مهدویان خیلی زود راه خود را از بقیه جدا کرده و فیلم هایی با سبک و سیاق خاص خودشان را بسازند که بتواند داستان خود را به صورتی متفاوت ارائه دهد.

نقد ماجرای نیمروز
نقد ماجرای نیمروز

محمدحسین مهدویان که سال گذشته با فیلم موفق « ایستاده در غبار » توانسته بود به زندگی یکی از قهرمانان دوره جنگ بپردازد، اینبار نیز تصمیم گرفت تا به سراغ سالهای ابتدایی انقلاب رفته و درباره سازمان تروریستی مجاهدین اثری را ساخته و روانه سینما کند. البته سال گذشته نیز فیلم « سیانور » با محوریت عملیات این سازمان به اکران درآمد که اتفاقاً اکران موفقی را پشت سر گذاشته و به فیلم محبوب تماشاگران مبدل شد.

سبک ماجرای نیمروز

نقد ماجرای نیمروز
نقد ماجرای نیمروز

در نقد ماجرای نیمروز باید به سبک نیمه مستند این فیلمساز سینمای ایران هم اشاره کنیم که مانند فیلم قبلی خود  ایستاده در غبار ،در این فیلم نیز از همین تکنیک بهره برده است که البته  پخته تر از فیلم قبلی است اما اشکالاتی نیز در نوع خود دارد.قاب بندی های مستندوار که اغلب می توان آن را در سریال های تلویزیونی جستجو نمود و حتی ریالیتی شوهای غربی نیز متاثر از آن می باشند، از جمله ویژگی های تصویربرداری آثار مهدویان می باشند که در « ماجرای نیمروز » نیز به کار گرفته شده است. این سبک از فیلمبرداری این ویژگی را در اختیار مخاطب قرار داده تا احساس نزدیکی بیشتری به رخدادهای فیلم داشته باشد و در بطن ماجرا قرار گیرد.

فیلمنامه

بخش بعدی نقد ماجرای نیمروز فیلمنامه آن است. اگر چه در استفاده از تکنیک های سینمایی و چینش درست جزئیات صحنه در قاب دوربین میتوان نمره خوبی به این فیلم داد،ولی از ضعف های فیلمنامه نیز نمیتوان چشم پوشی کرد.شخصیت های فیلم « ماجرای نیمروز » اگرچه در ظاهر خاکستری به نظر می رسند و یک طرفه به قاضی نرفته اند،اما در عمق تک بُعدی هستند و در نهایت به نقطه ای می رسند که قابل پیش بینی است.خرده داستانهای فیلم نیز پرداخت نشده و زائد به نظر می رسند و همانند اغلب ساخته های سینمای ایران که داستانهای فرعی را بی اهمیت دانسته و بهانه ای برای افزایش دقایق فیلم می دانند، کارکرد مناسبی در داستان ندارد. عاشقانه ی فیلم بی استفاده ترین بخش فیلم محسوب می شود که حتی اجرای آن با مشکل مواجه است و هرگز به بلوغ نمی رسد. در واقع چنانچه عاشقانه فیلم را از جریان داستان حذف کنیم کوچکترین اتفاقی برای فیلم رخ نخواهد داد و تنها انسجام سکانس های فیلم بیشتر خواهد شد! این عاشقانه در نهایت به سکانس نبرد نهایی می رسد که پرداختی ضعیف دارد و تاریخ مصرف اش گذشته است.

بازی بازیگراننقد ماجرای نیمروز

در این بخش از نقد  ماجرای نیمروز به بازی بازیگران در این فیلم میپردازیم.با توجه به این که فیلمنامه این اثر چندان قابل دفاع نیست و نمره عالی نمیگیرد، ولی در مقابل  بازی بازیگران در این فیلم نشسته است.این فیلم بازی های درخشانی دارد که یکدست و تماشایی از آب درآمده اند. جواد عزتی و احمد مهرانفر که تا پیش این آنان را اغلب در نقشهای کمدی دیده بودیم ، در اینجا قابلیت های بازیگری خود را بیش از پیش به نمایش گذاشته اند. بهترین بازیگر فیلم نیز هادی حجازی فر می باشد که هنگام حضور در صحنه تمام توجهات را به خود معطوف می کند. حجازی فر در اثر قبلی مهدویان نیز خوش درخشیده بود و به نظر می رسد که می توان از او به عنوان یک چهره ارزشمند جدید در سینمای ایران یاد کرد.

خلاصه نقد ماجرای نیمروز

در نقد ماجرای نیمروز اشاره داشتیم که این فیلم ،فیلمنامه جذابی ندارد و با توجه به پتانسیل های بالای اتفاقات روزهای ابتدایی انقلاب و فعالیت های سازمان تروریستی مجاهدین خلق، می شد اثر جذاب تر با حضور شخصیت های به مراتب باهوش تر خلق کرد و به روخوانی از گزارش های آن دوران تکیه نکرد.با اینحال می توان گفت که دومین تجربه فیلمسازی کارگردان نوپای سینمای ایران حداقل قصه مهم و جذابی دارد که تماشایش می تواند به آگاهی مخاطب در ارتباط با فعالیت های سازمان مجاهدین بیفزاید.

 

نام فیلم : ماجرای نیمروز

کارگردان : محمدحسین مهدویان

فیلمنامه : محمدحسین مهدویان، ابراهیم امینی

تهیه کننده : سید محمود رضوی

مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز

بازیگران :

احمد مهرانفر

جواد عزتی

مهدی پاکدل

لیندا کیانی

هادی حجازی فر

میتوانید ببینید

نقد فیلم mother! «مادر!»

نقد فیلم Mother! «مادر!» | تمثیلی از آخرالزمان

نقد فیلم mother! «مادر!» درباره‌ی کارگردان در اولین بخش از نقد فیلم mother! «مادر!» به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *