خانه / سریال / نقد سریال عاشقانه اثری از منوچهر هادی

نقد سریال عاشقانه اثری از منوچهر هادی

نقد سریال عاشقانه

نقد سریال عاشقانه

دیگر نکته هوشمندانه در چیدمان و دکوپاژ سکانس‌هاست. ایجاد سکانس‌های اکشن با یک فیلم‌برداری استاندارد اکشنال و همچنین جامپ‍‌کات‌هایی پی‌درپی که حس سکانس را به‌خوبی منتقل می‌کنند و چاشنی این سکانس‌ها حضور کاراکتر پیمان (با بازی هومن سیدی) است که رفتارهای یک کاراکتر کنشگر را به‌خوبی به نمایش گذاشته و احتمالا در آینده سبب دردسرهایی برای اطرافیان خود نیز خواهد شد که مهم‌ترینشان می‌تواند خواهرش ریحانه (با بازی پانته‌آ بهرام) باشد. چراکه ریحانه با تمام تمهیداتی که چیده و در شرکت شوهرش یعنی رضا او را مشغول به کار کرده اما همچنان از بازیگوشی‌های او نگران است. ترتیب یکی در میان سکانس‌های بی‌رمق و دیالوگ‌محور اما برای پیشبرد داستان ضروری است و سکانس‌های اکشن همراه با موزیک جذاب، ترکیب جالبی ایجاد کرده که بلااستثنا تمام مخاطبین عام و نیز عده‌ی کثیری از مخاطبان خاص سینما که معمولا به روند فیلم‌های هالیوودی عادت کرده‌اند را راضی نگه می‌دارد مخصوصا وقتی در فیلم می‌بینیم که با سکانس‌های کم‌هزینه و صرفا با فضاسازی‌های خاص که حاصل یک دکوپاژ تکراری در خیلی از فیلم‌هاست می‌توان هیجان را منتقل کرد. ازجمله این سکانس‌ها می‌توان به سکانس تبلیغاتی پارکور و پیست ماشین‌سواری و همچنین پیش درامد مسابقه خیابانی ماشین اشاره کرد که همگی به نسبت سکانس‌هایی کم‌هزینه به نظر می‌رسیدند. قطعا جزئیات مسابقه ماشین می‌توانست کنتراست بین شخصیت‌های مسابقه‌دهنده را به نمایش بگذارد و جذابیت فیلم به‌عنوان یک سریال را نیز دوچندان کند.

عاشقانه اما قابل پیش‌بینی

ترکیب سه‌نفره رضا، پیمان و سهیل به‌عنوان سه شخصیت با ویژگی‌های خاص یکی آقازاده با پدری پرنفوذ دیگری جوانی پر شر و شور و دون ژوان مئاب و دیگری جوانی خوش‌تیپ و خسته از زندگی مشترک با بازی سه شخصیت محبوب در نزد مخاطب به‌خودی‌خود می‌تواند داستان‌های جذابی را به وجود بیاورد اما ورود یک زن در قسمت اول در زندگی حاج یونس و تعقیب و گریز و تهدید رضا که موجب یافتن ماهیت این رابطه می‌شود که چیزی جز رابطه پدر و دختری نبود و جذابیت‌های ایجادشده از این تعلیق در همین یک قسمت (البته به‌غیراز حرکت اسلوموشن بسیار آزاردهنده‌ی بی‌منطق انتهایی)، انتظار آینده‌ی خوبی از یک فیلم احتمالا جذاب را برای بیننده به ارمغان میاورد. آینده‌ای که با توجه به پس‌زمینه ذهنی بازیگران سریال عاشقانه برای مخاطب تداعی می‌شود. سه بازیگر کنشگر که از هرکدام سابقه ذهنی سریال‌ها و فیلم‌های جذاب و فراتر از آن کاراکترهای جذاب و به‌یادماندنی در ذهن داریم.

یک پسرحاجی مثبت که ظاهرا استقلال مالی خود را نیز با مسائل شخصی پدر و پسری پیوند نمی‌زند و در ضمن بسیار نیز نگران است و در جهت رفع نگرانی‌هایش هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد، سیلی می‌خورد، سیلی می‌زند و عملا دست به کارهایی میزند که شاید از شخصیت اجتماعی‌اش به دور باشد

حسین یاری با سریال‌های فراوان و کاراکترهای عمدتاً مثبت و خاص که به‌نوعی به یک سبک شخصی برای او تبدیل شده ما را همواره به یک سمت‌وسوی معنایی سوق می‌دهد که در این فیلم نیز عملا به همان کار مشغول است یعنی یک پسرحاجی مثبت که ظاهرا استقلال مالی خود را نیز با مسائل شخصی پدر و پسری پیوند نمی‌زند و در ضمن بسیار نیز نگران مادر پیر خود است و در جهت رفع نگرانی‌هایش هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد، سیلی می‌خورد، سیلی می‌زند و عملا دست به کارهایی میزند که شاید از شخصیت اجتماعی‌اش به دور باشد و این نگرانی و عشق حتی واکنش اطرافیانش را نیز از تغییر شخصیتی او به دنبال دارد. مثبت بودن این کاراکتر عواقبی هم دارد همچون رابطه خوب او با خانواده‌اش و همچنین عدم اعتراض او به پدرش و مستقیما رفتن سراغ گیسو.

محمدرضا گلزار به‌عنوان تنها سوپراستار سینمای ایران و بدون شک یکی از جذاب‌ترین بازیگران سینمای عامه‌پسند می‌تواند بهترین گزینه برای بازی در نقش کاراکتر یک سریال باشد و علاوه بر افزودن جذابیت به سریال و جذب مخاطب می‌تواند خود نیز به‌عنوان یک تجربه جدید در کارنامه‌اش به سعی و خطای بیشتری تن بدهد. گلزار بارها ثابت کرده است که قابلیت تبدیل‌شدن به یک استار واقعی به معنای دقیق آن در تعریف جهانی را دارد. او در سریال عاشقانه تا به اینجا ظاهرا نقش همیشگی جوان اول کنشگر فیلم را ایفا نمی‌کند اما به نظر می‌رسد شخصیت مرموزی را در لایه‌های پنهان شخصی مخفی کرده است.

هومن سیدی نیز در همین قسمت اول قطعا تأثیرگذارترین و دل‌نشین‌ترین کاراکتر سریال را از آن خود کرده و شوخ‌وشنگی آزادی‌اش مورد تحسین بیننده قرار می‌گیرد اما نقش‌های قبلی او به‌عنوان یک بازیگر جوان و یاغی در عمده‌ی فیلم‌هایی که کار کرده این احتمال را در ذهن مخاطب قوی می‌کند که در اینجا نیز مانند سریال‌ها و فیلم‌های قبلی یک بحران‌آفرین خواهد بود.

سریال عاشقانه: سریالی که کوچک‌ترین ریسکی نمی‌کند

این قابل پیش‌بینی بودن کاراکترها، هم می‌تواند نکته مثبت و هم یک نقطه‌ضعف برای یک سریال باشد و در سبک خاص بازیگری بازیگر و همچنین کارگردانی کارگردان به‌حساب بیاید که تقریبا تمامی بازیگران و همچنین کارگردان بدون شک این ضعف را دارا هستند. به بیان ساده‌تر حسین یاری، محمدرضا گلزار و هومن سیدی اغلب تن به ایفای نقش‌های تکراری و بدون چالش می‌دهند و یک تم کلی از کاراکترهای به نسبت یکسان را به اجرا درآورده‌اند. منوچهر هادی نیز مصرانه اصرار به همین قاعده دارد. او در سال‌های اخیر دقیقا به سراغ نمونه‌های امتحان پس داده رفته است. شخصیت فیلم طنزش را منحصرا منوط به اجرای یک کمدین می‌داند. در فیلم «زندگی جای دیگری است» از حامد بهداد به‌عنوان یک نمونه امتحان پس داده در مشکلات روانی و موقعیت‌های خاص استفاده می‌کند، نیوشا ضیغمی و حمید گودرزی امتحان پس داده در عاشقی کردن و جوانی را نیز در فیلم «قرنطینه» می‌آورد و اصولا علاقه خود به این مقدار عدم ریسک‌پذیری را نیز ابراز می‌کند، او حتی نمونه امتحان پس داده هیچکاک در فیلم‌های خودش را در این قسمت از عاشقانه در رابطه با خودش استفاده می‌کند تا دلیل بر این مدعا باشد.

سریال عاشقانه جدای از تمام مسائل فنی و مضمونی در قالب داستان یک فیلم اجتماعی است که به طرح مباحثی همچون دغدغه‌های اقشار متوسط جامعه و پرداختن به موضوعات و مسائل پشت پرده سیاسی و همچنین آزادی‌های پنهان در جامعه در لوای بیان متفاوت، می‌پردازد چه اینکه احتمالا و بنا به‌قاعده‌ی سریال سازی سینمای جهان، روند داستانی به‌کل تغییر خواهد کرد.

اما بدون شک به‌عنوان یک بیننده بسیار به دیدن ادامه فیلم ترغیب شدم. رغبتی که علاوه بر موانع مالی به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای بیننده‌ی عادت نکرده به هزینه کردن برای محصولات فرهنگی آن‌هم از نوع سریال، موانع دیگری همچون کارنامه نه‌چندان جذاب کارگردان اثر را نیز کنار زده و لحظاتی جذاب را در این آشفته‌بازار سینمایی و سریالی کشور خلق کرده است.

نقد سریال عاشقانه در قسمت های بعد را در سایت ما دنبال کنید.

عوامل سریال عاشقانه

تهیه‌کننده: مهدی گلستانه

کارگردان: منوچهر هادی

بازیگران: محمدرضا گلزار، حسین یاری، هومن سیدی، مسعود رایگان، مهناز افشار، ساره بیات، بهاره کیان افشار، شمسی فضل‌اللهی، پانته‌آ بهرام

 

منبع: pelanmovies

میتوانید ببینید

نقد فیلم mother! «مادر!»

نقد فیلم Mother! «مادر!» | تمثیلی از آخرالزمان

نقد فیلم mother! «مادر!» درباره‌ی کارگردان در اولین بخش از نقد فیلم mother! «مادر!» به …

یک دیدگاه

  1. سریال بدی نیست… قابل دیدنه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *